Мета семінару – підбиття підсумків та аналіз результатів проведення апробаційного тестування у спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах для сліпих дітей, обговорення переваг і недоліків адаптованих тестових завдань з української мови і літератури та з історії України, напрацювання рекомендацій щодо адаптації тестових завдань з інших предметів та можливості проходження зовнішнього незалежного оцінювання знань абітурієнтами з глибокими порушеннями зору.
Участь у семінарі взяли представники адміністрацій, та вчителі української мови і літератури і історії шкіл для сліпих з Донецької, Львівської, Одеської, Харківської областей та міста Києва, де розташовано такі школи, а також фахівці Міністерства освіти і науки України і Українського центру оцінювання якості освіти.
Фахівці УЦОЯО ознайомили учасників семінару з результатами проведеного апробаційного тестування випускників шкіл для сліпих дітей. Було проаналізовано якість підготовки випускників шкіл сліпих до апробаційного тестування: організаційні, матеріально-технічні, методичні та психологічні чинники
Учасники семінару зазначили, що серед позитивних моментів проведення апробаційного тестування можна відзначити наступні:
- питання адаптації тестових матеріалів потребам осіб з вадами зору перейшло із суто теоретичної у практичну площину;
- вперше було адаптовано і надруковано шрифтом Брайля тестові завдання з української мови і літератури і з історії України;
- перед тренувальним тестуванням учні шкіл для сліпих мали змогу ознайомитися з інформаційними матеріалами з цих предметів, надрукованими шрифтом Брайля, що дало змогу підготуватися до виконання тестових завдань.
Водночас проведене апробаційне тестування виявило чимало недоліків та проблем у адаптації тестових завдань потребам осіб з глибокими порушеннями зору. Зокрема, можна вказати на наступні недоліки:
- процес адаптації тестових матеріалів проходить вкрай повільно;
- випускники шкіл сліпих не мають достатніх практичних навичок складання тестів, що суттєво обмежило коло осіб, які погодилися взяти участь в апробаційному тестуванні;
- учні з глибокими порушеннями зору не мають задовільної матеріально-технічної бази, необхідної для отримання ґрунтовних знань нарівні зі зрячими однолітками; особливо це стосується шкіл для сліпих, де існує гостра потреба у підручниках, надрукованих шрифтом Брайля та рельєфних наочних посібниках з різних предметів;
- окрім друку шрифтом Брайля, необхідно використовувати альтернативні форми проведення тестування слабозорих дітей та осіб з числа сліпих дітей, що незадовільно володіють шрифтом Брайля;
- неохопленою є категорія слабозорих дітей, для яких необхідний індивідуальний підхід при адаптації змісту і процедур тестування.
* * *
Метою проекту «Апробація адаптованих тестових завдань для проходження зовнішнього незалежного оцінювання знань випускниками спеціальних загальноосвітніх шкіл для сліпих», що підтримується освітньою програмою Міжнародного фонду «Відродження», є створення для людей з глибокими порушеннями зору рівних можливостей у доступі до вищої освіти шляхом апробації адаптованих тестових матеріалів та процедур ЗНО для цієї категорії абітурієнтів.